čtvrtek 19 říjen 2017

 

publicita

Protesty lidí v Černé neutichly  a stále sílí

Proti nové železnici se už chystají žaloby

Černá v Pošumaví

Lidé v Černé v Pošumaví vzali protesty proti chystané železnici vedoucí skrze podstatnou část této obce opravdu za své. Nic jiného jim ostatně nezbývá, pokud v souvislosti se stavbou hrozí demolice některých domů či rekreačních objektů (Čk Deník 10. února 2012).

Podle Vladimíra Cnoty, oficiálně ustanoveného zástupce veřejnosti obce Černá v Pošumaví, už si občané najali renomovanou právní kancelář, společně se dokonce skládají na úhradu jejích služeb. A výsledky jejich kroků jsou znát. Na krajský úřad už je podaná oficiální námitka, připravují se materiály pro správní žalobu, žádost o přezkum situace na Ministerstvo pro místní rozvoj a část protestujících obyvatel zvažuje podání trestních oznámení. Podle nich se už na přípravě dráhy utratilo i přes odpor místních tolik peněz, že by se tím měl zabývat přinejmenším protikorupční útvar.

„Připravujeme také výzvu hejtmanovi, aby přijel na jednání s občany, podnikateli a obcí a aby přímo na místě mohl trasu projít a zjistit stav věci,“ doplnil včera Vladimír Cnota.

To vše kvůli projektu takzvané Šumavské elektrické dráhy, která by měla být protažena z Lipna nad Vltavou až do Černé.

Projekt dráhy totiž počítá s tím, že trať povede kolem břehu Lipenského jezera a už dnes zabírá budoucí železnice kolem sebe i dvousetmetrové ochranné pásmo, kde nejen některé domy padnou, ale kde už nikdo nic nepostaví, a to i v případě, že by se na trať třeba v budoucích dvaceti letech nenašly peníze.

Stavba Šumavské elektrické dráhy si totiž údajně vyžádá několik miliard korun a ty v dnešní době najít není jednoduché. Pokud by se místo, kudy trať povede, ještě více nezpřesnilo, tato velká blokace by zůstala i třeba oněch dvacet let.

Nesrovnalostí a otázek ale zůstává více. Například ve zprávě společnosti Jikord (Jihočeský koordinátor dopravy) o plánu dopravní obslužnosti kraje na roky 2012 2016 se mimo jiné na stranách devět a deset uvádí: „Výše tržeb ze železniční dopravy pokrývá v Jihočeském kraji pouze 17 procent úplných vlastních nákladů dopravců a má dále klesající trend. Významnější zvýšení jízdného a tedy i dosažení vyšších tržeb je nereálné jak ze sociálních důvodů, tak i z důvodu meziročních úbytků cestujících v posledních letech.“

Logicky tedy přichází otázka: Proč stavět novou železnici? Železnici, která vede daleko delší a stavebně náročnější trasou, než bylo původně odhadováno? Navíc železnici, u které Ivan Študlar, poradce hejtmana Jiřího Zimoly, v oficiálních informacích o Šumavských elektrických drahách uvádí: „Finanční analýza z pohledu vlastníka prokázala nezbytnost dotací k vyrovnání prokazatelné ztráty (ve výši obvyklé u kolejové dopravy).“

Jak sám Ivan Študlar pro Deník včera uvedl, trasa kopírující břeh Lipna byla před lety zvolena kvůli investorským projektům, které se tu chystaly. Pravdou je, že se tady svého času uvažovalo o vybudování olympijských vesniček a dalších obytně rekreačních komplexů. Ty ale vzala voda a krize. Naplánovaná trasa trati zůstala.

A kolik by vybudování železnice mělo stát a kdo je bude platit? „Protože se jedná o regionální dráhu, je předpokládaným investorem Správa železniční dopravní cesty, případně jiný oprávněný subjekt, nikoli však Jihočeský kraj,“ doplnil včera Ivan Študlar. Podle něj by se měly náklady stavby v cenové úrovni 2013 2016 pohybovat ve výši 132,27 milionu korun na jeden kilometr. Podle Študlara je to přiměřený jednotkový náklad pro stavbu regionální tratě. Délka nové stavby lehce přesahuje 29 kilometrů. Jednoduchým propočtem tedy vychází necelé čtyři miliardy. Ale například v kapitole pět krajského materiálu o Financování strategických cílů působících na Program rozvoje kraje se přesně uvádí toto:

„…. odhad realizačních nákladů velmi přibližný a pohybuje se na úrovni cca 10 miliard korun.“

Co bude tedy dál? O tom, jak bude postupovat politické vedení Černé v Pošumaví, rozhodnou v pondělí místní zastupitelé.

Ivan Študlar, který na projektu fungoval jako manažer Studie prodloužení regionální dráhy Rybník Lipno nad Vltavou do Černé v Pošumaví za Jihočeský kraj, včera připustil, že změna vedení trati je možná, ale záviset bude na rozhodnutí krajských zastupitelů. Na tahu jsou tedy oni.

Českokrumlovský deník:  Zdeněk Zajíček  , 18. Únor 2012

 Vladimír CnotaVladimír CNOTA