neděle 23 červenec 2017

 

publicita

Železnici je možné odklonit

Lidem v Černé v Pošumaví svitla naděje, o trase elektrické dráhy se bude ještě jednat

ZDENĚK ZAJÍČEK

Černá v Pošumaví Vaše protesty jsou zbytečné, vzkazuje jihočeský krajský úřad především lidem v Černé v Pošumaví. „My nemáme problém s tím, aby trasa budoucí železnice vedla kolem silnice,“ řekl včera Deníku Václav Král, krajský radní pro dopravu a regionální rozvoj.

Jak už Deník několikrát informoval, většina občanů a podnikatelů v Černé v Pošumaví se v posledních týdnech vzbouřila kvůli budoucímu projektu takzvané Šumavské elektrické dráhy. Ta by měla vést z Lipna nad Vltavou až do Černé především po břehu lipenské nádrže.

V plánech takzvaných Zásad územního rozvoje Jihočeského kraje zabírá budoucí železnice kolem sebe už nyní i dvousetmetrové ochranné pásmo, kde si žádný majitel nemovitostí a pozemků už nic nepostaví. A to i v případě, že by se na železnici dejme tomu v příštích dvaceti letech nenašly peníze. Pokud by se místo, kudy v budoucnu trať povede, ještě více nezpřesnilo, tato velká blokace by zůstala i třeba oněch dvacet let. Kromě jiného jde tedy o to, kdo trasu železnice upřesní.

Starostka Černé v Pošumaví Irena Pekárková včera Deníku sdělila, že právě krajský úřad po ní ještě minulý týden požadoval, aby trasu zkonkretizovala sama obec ve svém územním plánu v doposud dané trase. Tím by se ochranné pásmo sice zúžilo na pouhých patnáct metrů, ale zásadní problém obce se tím neřeší. Trať na břehu tady zkrátka nechtějí.
Další jednání mezi krajem a starosty obcí, kterých se trať týká, je naplánováno na 19. března. „S nimi probereme jejich připomínky. Každé jednotlivé místo bude diskutováno. Celé je to jen o tom, chtít si rozumět. Od nás už odešlo několik oficiálních dopisů, kde to říkáme, a tak to budeme říkat znovu,“ dodal krajský radní Václav Král s tím, že ani vedení železnice jinudy, tedy podél silnice, by neměl být problém.

Starostka Černé v Pošumaví Irena Pekárková i oficiální zástupce protestujících občanů Vladimír Cnota o chystaném jednání vědí, nicméně podle nich je informace o možnosti vést trasu železnice jinudy novinkou.

Překvapením je tato informace i vzhledem k původnímu oficiálnímu krajskému vyjádření, které Deníku předal Ivan Študlar. V něm se také uvádí, že námitce obce Černá v Pošumaví k vymezení trati nebylo vyhověno. Stalo se tak kvůli tomu, že trať by měla propojit stávající ubytovací kapacity s centry aktivního cestovního ruchu, jako jsou lyžařský areál Kramolín, připravovaný Naturapark Lipno nad Vltavou, golfové hřiště a Wellness Hotel Frymburk, lyžařský areál Špičák a lyžařský areál Hochficht napojený projektem Propojení Klápa Hraničník.

Vedení trasy podél silnice spojující Frymburk a Černou v nezastavěném lesním terénu podle tohoto textu postrádá opodstatnění, neboť v tomto prostoru nejsou žádné zdroje a cíle přepravy cestujících.

Do současné doby byly krajskému úřadu ke změně Šumavské elektrické dráhy v rámci připravované aktualizace dále doručeny podněty od obce Frymburk a od občanů Černé v Pošumaví. Vlastníci pozemků v trase podle oficiální zprávy připomínky neuplatnili.

Přesto se tak stalo a ještě může stát, protože ve čtvrtek se v Linci sešli zástupci zahraničních investorů, kteří tyto pozemky a nemovitosti vlastní. Ti jsou připraveni hájit své zahraniční investice, protože o chystané železnici vedoucí přes jejich pozemky nebyli údajně z české strany nikým informováni.

Českokrumlovský deník: Sobota, 3. března 2012

altLogo protestujících obyvatel Černé v Pošumaví