čtvrtek 25 květen 2017
  • Víte že...

    Obec založil Hirzo z Klinkerbergu roku 1268?

  • Víte že...

    Grafitové doly byly otevřeny Schwarzenbergy roku 1812?

  • Víte že...

    Kostel Neposkvrněného početí Panny Marie, byl na místě dřevěné kaple z roku 1787 postaven v roce 1799?

  • Víte že...

    V roce 1938, na základě „mnichovské dohody“ byla obec přičleněna k Německu?

  • Víte že...

    V naší obci je nejvýše položené čapí hnízdo v České republice?

Koridor přes Černou zůstává

Žaloba obyvatel Černé v Pošumaví na krajský úřad nebyla úspěšná

Zdeněk  Zajíček

Ohlédnutí

V září loňského roku odsouhlasili krajští zastupitelé takzvané Zásady územního rozvoje. Ty mimo jiné počítají se železničním propojením Lipna nad Vltavou a obcí Černá v Pošumaví. Tato obec ale s vedením koridoru nesouhlasí a v květnu podala správní žalobu.

 alt

 

VEŘEJNÉ PROJEDNÁNÍ. Na začatku dubna se v Černé sešli zástupci kraje a občanů, kterým se plánovaný koridor nelíbí. Atmosféra byla chvílemi velice napjatá. Foto: Deník/ Zuzana Kyselová

 

Černá v Pošumaví

Plánovaný koridor Šumavských elektrických drah přes Černou v Pošumaví zůstává tak, jak jej krajský úřad naplánoval do svých Zásad územního rozvoje. Rozhodl o tom krajský soud.

Verdikt tedy nevyhověl žalobě, kterou na začátku května podala na krajský soud obec Černá v Pošumaví společně s dalšími dvanácti lidmi. Krajské Zásady územního rozvoje schvalovalo krajské zastupitelstvo v září loňského roku a pro část obyvatel obce i některé rekreanty přinesly nepříjemné překvapení. Plánují totiž železniční trať v těsném sousedství pláže, několik staveb se tu v budoucnu bude muset pravděpodobně zbourat, a především zavádí už nyní v okolí budoucího koridoru stavební uzávěru na dobu zatím neurčitou.

„Rozhodnutí soudu samozřejmě vítám a chápu ho nejen jako potvrzení faktu, že Zásady územního rozvoje našeho regionu jsou v souladu s platnou legislativou, ale i uznání několikaleté velmi dobré a kvalifikované práce úředníků krajského úřadu,“uvedl k závěrům soudu hejtman Jiří Zimola a podotkl, že Jihočeský kraj se tak nedostal do stejného problému jako kraj Jihomoravský, kterému Nejvyšší správní soud až na jednu výjimku celé Zásady územního rozvoje zrušil.

„Máme právo se bránit proti tomu, co cítíme, že pro nás není dobré,“ konstatovala včera k výsledku starostka obce Irena Pekárková. Zároveň dodala, že radnice čeká na oficiální informace. Strana 3

„Zatím nemáme vyjádření soudu, které bychom měli dostat během dvou týdnů. Pak se rozhodneme, co dál,“ řekla Irena Pekárková s tím, že další postup bude vedení Černé v Pošumaví konzultovat s právníkem.

Situaci kolem postupu krajského úřadu, jeho zásah do územního rozvoje a práv obce ale vidí starostka Irena Pekárková stále stejně. „Kdyby od obce Černá v Pošumaví existovalo usnesení zastupitelstva, že akceptuje jakoukoliv trasu, kterou jí kraj navrhl, tak nebude nikdo nic podnikat a budeme situaci respektovat. Ale takové usnesení za celé ty roky zpět, co se věc projednává, neexistuje,“ shrnula starostka.

Pokud by obec ve sporu pokračovala, pak by mohla podat takzvanou kasační stížnost, nebo by později mohla věc dotáhnout až k Nejvyššímu správnímu soudu, podobně, jako se to stalo na Moravě.

V čem jsou takzvané Zásady územního rozvoje tak důležité? Podle krajské mluvčí Kateřiny Koželuhové stanovují základní požadavky na uspořádání území kraje, účelné využití území a vymezují plochy nebo koridory staveb, které mohou mít důležitý význam pro celý kraj. Určují priority pro zajištění příznivého životního prostředí tím, že chrání přírodní hodnoty. Zajišťují hospodářský rozvoj kraje, vymezují záměry dopravní a technické infrastruktury nadregionálního významu, jako dálnici D3, IV. tranzitní železniční koridor, rychlostní silnice, obchvaty měst a obcí nebo například i koridory pro rozvody elektrické energie a plynu.

Obce, města, občanská sdružení, ale i jednotlivci měli podle vyjádření kraje možnost se k návrhu uvedeného dokumentu vyjádřit, vznést námitku či připomínku při veřejném projednávání v závěru roku 2010.

Celkem bylo vzneseno 81 námitek a 94 připomínek, které byly po prozkoumání buď zamítnuty, nebo do Zásad územního rozvoje zapracovány.

„Pochopitelně bych byl rád, aby spory, které vedeme s obcí Černá v Pošumaví, byly co nejdříve vyřešeny. Doufám, že vedení obce pochopí, že cesta soudů není tou nejlepší a začne konečně něco dělat. Zatím nám jen vyhrožovalo a vlastně tím ubližovalo lidem, kterých se vymezení koridoru týká,“uzavírá hejtman Jihočeského kraje Jiří Zimola.

Českokrumlovský deník: Středa, 27. Červen 2012, Strana 3

GLOSA

ŠEDka      alt

ZDENĚK ZAJÍČEK

Prakticky každý, komu jsem ukázal, kudy by měl vést železniční koridor skrze Černou v Pošumaví se na mne chvíli tázavě díval a pak zhruba řekl toto: „Proč je tady ta zatáčka tak divně? Vždyť se může odklonit už o pár metrů dříve, nic se nebude muset bourat.“

A skutečně, stačilo by poměrně krátký úsek koridoru posunout opravdu jen o pár desítek metrů. Nestalo se. Krajský radní Král mi osobně řekl, že proti tomu, aby dráha vedla podél silnice, na kraji nic nemají. Ale oficiálně stále trvá původně naplánovaný koridor. Hejtman Jiří Zimola nyní Černé v Pošumaví vzkazuje: „Doufám, že vedení obce pochopí, že cesta soudů není tou nejlepší a začne konečně něco dělat.“

Ale pojďme od toho odhlédnout a kouknout se k lipenské hrázi, odkud by se železnice měla táhnout. Dovede si někdo představit, jak se bude kutat tunel do skály vedle hráze na Lipně? A za kolik stovek milionů se bude stavět most nikoliv přes Lipno, ale jednu z jeho zátok?

Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Českokrumlovský deník: Středa, 27. Červen 2012, Strana 3